Mosty v pohybu – rekonstrukce mostu v km 35,579 trati Plzeň – Žatec

Přihlašovatel – autor návrhu:

Ing. Libor Marek
Mosty a inženýrské konstrukce IM00 0006986

Spoluautor návrhu:

Ing Tomáš Vejběra
TOP CON SERVIS s.r.o.

Zhotovitel:

„Společnost Rekonstrukce mostu Plzeň – Žatec
STRABAG Rail – Chládek a Tintěra Pardubice“

Investor:

Správa železnic, státní organizace
Stavební správa západ

Anotace:

Železniční most v km 35,579 trati Plzeň – Žatec přes řeku Střelu se nachází ve velmi členitém a nepřístupném území v blízkosti železničního tunelu nazývaném „Malý Plaský tunel“. V rámci této rekonstrukce byla použita unikátní technologie výměny nosných konstrukcí, kdy původní i nová ocelová konstrukce (hmotnost 180 t) byla převážena na vzdálenost 800 m v jednom celku na dvojici železničních desetinápravových hlubinných vozech Uaai a pomocí hydraulických podpěr byla osazena do otvoru.

Hodnocení odborné poroty:

Nominaci na titul Cena ČKAIT 2020 získala autorizovaná osoba za projektovou dokumentaci rekonstrukce železničního mostu v km 35, 579 trati Plzeň – Žatec přes trvalý vodní tok-řeku Střelu. Cílem rekonstrukce bylo odstranění špatného stavebně – technického stavu mostu a přilehlého úseku železničního svršku, který měl za následek omezení traťové rychlosti i přechodnosti v tomto úseku trati. Odstraněním rychlostního omezení na mostě došlo ke zkrácení časů dopravy mezi stanicemi a díky nové mostní konstrukci s průběžným kolejovým ložem bylo dosaženo zlepšení kultury cestování, zatížitelnosti mostu a zvýšení bezpečnosti vlakové dopravy na železniční dopravní cestě.

Nominaci na Cenu ČKAIT udělila odborná porota za nevšední způsob rekonstrukce železničního mostu, který omezil trať pří výstavbě jen na minimální čas a přinesl podstatné zlepšení kultury cestování.